fredag 18. april 2014

Påsketid er appelsintid

Når jeg var guttunge, var jeg så heldig at hele familien dro på påskeferie til Espedalen. Der lånte far et gammel eldhus på en bondegård. Med oss i bagasjen var alltid en kasse med appelsiner som ble spist opp i løpet av påskeferien. Senere hadde jeg hytte mellom Ål og Geilo. Også her var appelsiner en del av påskeprovianten, men nå også blandet med litt kvikklunsj.

Nå er hytta solgt og pengene investert i hus i Spania. Og her har jeg fått en ny påskeglede. Et eget appelsintre som hver påske forsyner meg med mer enn nok appelsiner til å lage appelsinjuice til alle som vil ha. Som regel er det bare meg, men det er jo det samme det.

Inne i kroken i hagen står dette kjære appelsintreet. Ved nyttårstider er appelsinene blitt orange og  fine. Men de er fortsatt litt sure. Ved påsketider derimot er de gode og egner seg veldig godt til appelsinjuice. For de som vil spise appelsinen, er de like gode. Det rare er at når appelsinene kan plukkes, så har det jammen blomstret allerede for ny sesong.
Appelsintreet bærer mange appelsiner. Det står liksom og lyser opp i kroken i hagen. Grønne blader, hvite blomster og mange orange appelsiner som bare venter på å plukkes. Og jeg plukker dem hver morgen. Direkte fra appelsintreet og presser halve appelsiner i juicepresseren min. Og det som er fint er at de har akkurat den riktige morgentemperaturen. To hele appelsiner er nok til morgenjuicen min. Så da blir det c-vitaminer fra appelsinene og d-vitaminer av den strålende sola her nede på Costa Blanca.

Og skal jeg være ærlig, må jeg si at jeg foretrekker den spanske påsken. Her er det godt og varmt. Sola skinner stort sett hele tiden. Norsk midtsommertemperatur på badevannet. Ikke lukket og låst som hjemme i Norge, men åpne kjøpesentre både skjærtorsdag og langfredag.


Herlig syns jeg, og det samme syns jeg om appelsinjuicen min.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar