Har du sett dem?
Det er
bestandig noen vi legger merke til eller noen som vi sjelden ser. Noen som
påvirker oss, gjør oss fortvilet, irriterer oss får oss til å reagere negativt.
Har du tenkt over det? Har du sett dem?
De som
kjører som svin i rushtidstrafikken. Spesielt de i en gammel Volvo stasjonsvogn
eller de i en nypolert Audi A4 eller A6. Er det to filer i kjøreretningen,
skifter de filer raskere enn du noen gang trodde var mulig. De skal jo spare en
bil eller tre. Ofte er de uheldige og rammes av Murphys lov, du står alltid i
feil kø. Men det ordner de raskt ved å kaste seg over i påkjøringsrampen, slik
at de på nytt sparer 2-3 biler. Aldri har de noen tanker om at de utsetter både
seg selv og medtrafikanter for fare. Og de forventer faktisk at du, som de
sniker seg forbi, skal slippe de inn i køen igjen. Jeg må innrømme at jeg har
ikke bare lyst til å ta dem med hornet, av og til kommer lysten for å ta mannen
og ikke ballen.
Eller hva
med postbudet på fredagen. Når så du ham/henne sist? I vår trappeoppgang er det
11 leiligheter og vi er de eneste som tar imot reklame. Mandag til torsdag kan
det komme post. Tirsdag og torsdag kan det komme reklame. Men fredag, lørdag og
søndag kan jeg glemme å se i postkassen. Da er det aldri noe der. Hvorfor
opererer man da med A-post og B-post? A-post levert på torsdag, kommer jo først
som B-post på mandag. Det er bare det at du eventuelt betaler litt ekstra for
portoen.
I dag kan vi
ikke unngå å se presentasjoner av kommende TV-programmer på våre reklamefinansierte
kanaler. Men har du sett «Morgan og Ola-Conny gjør Norge». Presentasjonen er
nok for meg. To totalt usjarmerende personer som har fått sitt eget program.
Det er ufattelig at produsenter kan finne på å lage slike programmer og at de
får lov til å holde på uke etter uke. Vi er forskjellige og har ulik smak, men
her går grensen for meg. Når jeg får glimtet av presentasjonen, må jeg bare
skifte kanal. Dette er bare for dårlig. Men dessverre er det enkelte
reklamesnutter som jeg syns er like dumme, og dette gjelder selv om det er fra
One Call, Viasat, Telenor eller andre som lager lange, håpløse reklamefilmer
med mennesker som er totalt sjarmløse og hvor innholdet er totalt meningsløst,
som f.eks. den stakkaren som tar telefonen fra mamma midt i begravelsen.
Men mest av
det rare finner vi på facebook. Jeg kan ikke unngå å nevne et par ting jeg har
fått med meg på facebook. Har du sett dem som starter innlegget sitt med «Vi er
oppegående mennesker…». Underforstått representerer denne VI bare seg selv, og det er jeg veldig glad for. Påfølgende setning
viser som regel at han/hun ikke er det, tvert imot er det noe svært dumt og
gjerne svært egoistisk som kommer fra denne oppegående personen. Men det er vel
greit å trekke med seg flere når dumheter skal presenteres på løpende bånd. De
er liksom i klasse med «Jeg er ikke rasist…», men her kommer en rekke av mine
rasistiske meninger. Og alle som ikke er enige kan umulig være oppegående
mennesker. Minner meg litt om min tid som lærervikar på tidlig 70-tall. På
skolen var det en lektor som ble plassert på ungdomsskolen. Vakker var han
ikke, men åpningsreplikken i den nye klassen var som følger: «I den forrige
klassen jeg hadde, kalte de meg for grisen. Det håper jeg ikke dere gjør, for
jeg tar meg nær av det». Og hva kallenavnet ble? Helt riktig, grisen.
Men
heldigvis finnes det også noen lyspunkter. Og vi kan bli en av dem alle sammen.
Det er noen som reiser seg på trikken/bussen for å la en gammel, ufør eller
gravid dame får den sitteplassen de egentlig kunne tenkt å ha selv. Det er noen
som hjelper en liten unge eller en gammel dame over gaten. Det er noen som har
fått folkeskikken inn med morsmelken eller kanskje gått i Speidern. Og bra er
det for lista med de negative opplevelsene kunne vært så utrolig lang.
De som stadig skifter fil også bidrar til å SKAPE kø, fordi hvis andre ikke hadde vært nødt til å stadig bremse, men kunne kjøre i jevn fart, hadde det i teorien ikke blitt noen kø! Sa Jon Kittelsen.
SvarSlettHelt enig, Jon.
Slett