fredag 10. oktober 2014

Har du sett dem?
Det er bestandig noen vi legger merke til eller noen som vi sjelden ser. Noen som påvirker oss, gjør oss fortvilet, irriterer oss får oss til å reagere negativt. Har du tenkt over det? Har du sett dem?

De som kjører som svin i rushtidstrafikken. Spesielt de i en gammel Volvo stasjonsvogn eller de i en nypolert Audi A4 eller A6. Er det to filer i kjøreretningen, skifter de filer raskere enn du noen gang trodde var mulig. De skal jo spare en bil eller tre. Ofte er de uheldige og rammes av Murphys lov, du står alltid i feil kø. Men det ordner de raskt ved å kaste seg over i påkjøringsrampen, slik at de på nytt sparer 2-3 biler. Aldri har de noen tanker om at de utsetter både seg selv og medtrafikanter for fare. Og de forventer faktisk at du, som de sniker seg forbi, skal slippe de inn i køen igjen. Jeg må innrømme at jeg har ikke bare lyst til å ta dem med hornet, av og til kommer lysten for å ta mannen og ikke ballen.

Eller hva med postbudet på fredagen. Når så du ham/henne sist? I vår trappeoppgang er det 11 leiligheter og vi er de eneste som tar imot reklame. Mandag til torsdag kan det komme post. Tirsdag og torsdag kan det komme reklame. Men fredag, lørdag og søndag kan jeg glemme å se i postkassen. Da er det aldri noe der. Hvorfor opererer man da med A-post og B-post? A-post levert på torsdag, kommer jo først som B-post på mandag. Det er bare det at du eventuelt betaler litt ekstra for portoen.

I dag kan vi ikke unngå å se presentasjoner av kommende TV-programmer på våre reklamefinansierte kanaler. Men har du sett «Morgan og Ola-Conny gjør Norge». Presentasjonen er nok for meg. To totalt usjarmerende personer som har fått sitt eget program. Det er ufattelig at produsenter kan finne på å lage slike programmer og at de får lov til å holde på uke etter uke. Vi er forskjellige og har ulik smak, men her går grensen for meg. Når jeg får glimtet av presentasjonen, må jeg bare skifte kanal. Dette er bare for dårlig. Men dessverre er det enkelte reklamesnutter som jeg syns er like dumme, og dette gjelder selv om det er fra One Call, Viasat, Telenor eller andre som lager lange, håpløse reklamefilmer med mennesker som er totalt sjarmløse og hvor innholdet er totalt meningsløst, som f.eks. den stakkaren som tar telefonen fra mamma midt i begravelsen.

Men mest av det rare finner vi på facebook. Jeg kan ikke unngå å nevne et par ting jeg har fått med meg på facebook. Har du sett dem som starter innlegget sitt med «Vi er oppegående mennesker…». Underforstått representerer denne VI bare seg selv, og det er jeg veldig glad for. Påfølgende setning viser som regel at han/hun ikke er det, tvert imot er det noe svært dumt og gjerne svært egoistisk som kommer fra denne oppegående personen. Men det er vel greit å trekke med seg flere når dumheter skal presenteres på løpende bånd. De er liksom i klasse med «Jeg er ikke rasist…», men her kommer en rekke av mine rasistiske meninger. Og alle som ikke er enige kan umulig være oppegående mennesker. Minner meg litt om min tid som lærervikar på tidlig 70-tall. På skolen var det en lektor som ble plassert på ungdomsskolen. Vakker var han ikke, men åpningsreplikken i den nye klassen var som følger: «I den forrige klassen jeg hadde, kalte de meg for grisen. Det håper jeg ikke dere gjør, for jeg tar meg nær av det». Og hva kallenavnet ble? Helt riktig, grisen.
 

Men heldigvis finnes det også noen lyspunkter. Og vi kan bli en av dem alle sammen. Det er noen som reiser seg på trikken/bussen for å la en gammel, ufør eller gravid dame får den sitteplassen de egentlig kunne tenkt å ha selv. Det er noen som hjelper en liten unge eller en gammel dame over gaten. Det er noen som har fått folkeskikken inn med morsmelken eller kanskje gått i Speidern. Og bra er det for lista med de negative opplevelsene kunne vært så utrolig lang.

2 kommentarer:

  1. De som stadig skifter fil også bidrar til å SKAPE kø, fordi hvis andre ikke hadde vært nødt til å stadig bremse, men kunne kjøre i jevn fart, hadde det i teorien ikke blitt noen kø! Sa Jon Kittelsen.

    SvarSlett