tirsdag 10. juli 2012


Skal du flytte?

Det er ingen spøk. Det er faktisk en enorm jobb. Spesielt når du begynner å bli litt opp i årene, slik som en AFP-pensjonist er. Det var en som nettopp skrev på facebook at det er når du flytter at du vet hvor mange gode venner du har. Og det er jo sant. Jeg fikk litt hjelp av kona som nettopp hadde skadet seg og ikke var så mobil. Dessuten fikk jeg hjelp av datteren min. Og så var kona til fetteren til kona så snill at hun hjalp oss å pakke inn glass og porselen etc. Øvrige familie og venner ba meg om å være forsiktig så jeg ikke slet meg ut. Og det var jo pent sagt.

Men det er mye å gjøre. Det første var å finne riktig megler. Mittanbud.no er en ganske fin ordning. Meglerne dukket opp på rad og rekke og jeg inviterte de jeg ønsket opp på befaring. Etter å ha valgt megler, var løpet egentlig lagt. Først kom en interiørkonsulent og fortalte meg hva jeg måtte fjerne. Og når jeg hadde en Frognerleilighet på 150 kvm, ble det en god del som måtte i kjellerbodene. Jeg hadde 1,5 dager på meg før fotografen kom. Takket være datteren min som hjalp meg, gikk jeg bare 25000 skritt den dagen. Men til gjengjeld kom fotografen til et greit stylet hjem.

Det er imidlertid når du har startet på en slik jobb at du skjønner at mye må bort. Da er spørsmålet. Er det noen som vil ha noe? Er det noe jeg kan selge på finn.no? Eller må jeg bare kjøre det på Grønmo. Kanskje noen kan være interessert i bøker, småting og andre saker som har hopet seg opp i løpet av årene? City-auksjon og Skanfil var innom og hentet en god del, men mye ble faktisk solgt på finn.no også. Men det var en 8-10 lass på Grønmo.

Leiligheten ble taksert. Salgsoppgaver ble produsert. Annonser ble kjørt i to avviser. Megleren hadde visning en søndag og en mandag, og vips så var leiligheten solgt. Og det var nå jobben startet. Vi skulle flytte og alt måtte pakkes ned. Ikea har de billigste flytteeskene og Clas Olsson er billigere enn Stables på plast og bølgepapp. Og det kan jeg love, det går med mye mer kartonger, plast og bølgepapp enn du tror.

Og det ble pakket til det som skulle på mellomlager, det som var til salgs på finn.no og det som skulle på Grønmo. Og samtidig måtte jeg finne noen som kunne gjøre flytting, vasking og reparasjon av kverntoalett. Mittanbud.no hjalp meg igjen. Ditt Renhold fikk vaskejobben og FRT-transport flyttejobben. Men ingen kunne hjelpe meg med kverntoalettet. Da var det godt med gamle kollegaer i YIT. De fikset den for meg.

Endelig var vi nesten helt ferdig og klar for å overlate leiligheten til ny eier før tiden etter muntlig avtale. Det gikk ikke og vi måtte vente til sommeren var over før overtakelsen skulle finne sted. Den nye leiligheten skulle ikke være ferdig før neste sommer, så hvor skulle vi bo i mellomtiden. Vi valgte en uke hos broren min, etter at han hadde reist til California. Deretter dro vi til Spania og her blir vi i 6 uker. Og endelig kan jeg slappe av. For når jeg kommer hjem er det den siste finishen av leiligheten som finner sted. Dessuten må vi på leiemarkedet frem til neste sommer.

Og neste sommer flytter vi inn i nybygd leilighet. Da blir det spennende og se om tilvalgene vi har gjort fra standardleiligheten blir som forventet. Like spennende blir det å se om vi har vært flinke nok til å pakke ned glass og porselen etc, eller om flyttefolkene fra FRT har vært for hardhendte under de to flytteøktene.

Men en ting er sikkert; det blir noen år til neste flytting, og da tror jeg det må bli en all inklusiv ordning, for dette var slitsomt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar