søndag 22. januar 2012

Hva skal jeg blogge om?
Naturligvis skal jeg blogge om mine interesser. Men, som mange andre, er jeg opptatt av det som skjer rundt oss. Så da må jeg jo kommentere litt om det som skjer i hverdagen, på godt og på ondt. Og heldigvis, det skjer begge deler.
Snøfall og brøyting
For oss som bor i byen og som har kommet litt opp i årene, blitt PANGsjonist som en annen blogger sier, liker vi bare bygater og fortau. Snø og isvuller gjør det vanskelig fremkommelig for barnevogner og gamle med stokk og dårlige bein. Gleden over et 10-15 cm snøfall er ikke riktig stor. Tvertimot. Det begrenser vår handlefrihet. Mange kan ikke lenger gå sin daglige tur i nærområdet. De må holde seg inne.
Men noen, som har bil, opplever jo at gata blir brøytet. Ja, faktisk blir all snøen brøytet mot de parkerte bilene. De 10-15 cm med snø, blir 30-35 cm hardpakket snø presset mot bilen. Det er umulig å komme ut med bilen, før du har fått spadd den frem. Men hvor skal du kvitte deg med den hardpakkede snøen som er presset mot bilen din. Jo, det er bare et sted. Ut i gata med den. Da er vi nesten like langt. Brøytebilen måker den unna og jeg kaster den tilbake med fare for overanstrengelse og hjerteinfarkt. Sånn er det bare.
Hadde imidlertid jeg latt bilen stå og ventet på neste snøfall, er jo sjansene for at det hadde kommet en ny brøytebil. Kanskje er han like flink som den forrige og sørge for å brøyte mer snø mot bilen min. Og er han dyktig, klarer han sikkert å presse snøen så hardt mot siden av bilen at jeg og flere med meg ved neste bilvask opplever å se en eller flere bulker på dører og skjermer.
Men det er en viktig ting til. Handicap-plassene. De blir også brøytet inne. Ofte er de ved enden av der parkeringen begynner. Og da er de jo så heldige at de blir brøytet inne fra to sider. Jeg tenker ofte at disse ikke er så begeistret for brøytebiler. Jeg mener, når du kommer i rullestol eller på krykker, eller kanskje du har dårlig hjerte, kols eller annen lidelse som gjør at du ikke er skapt for tung snømåking; ja, da har du et problem om du ikke har en god venn eller nabo som kan gjøre snømåking for deg.
Jeg vet ikke hva Fabian (som jeg har meget stor respekt for) eller folkene hans har gjort ved innkjøp av brøytetjenester. Jeg har imidlertid to store ønsker. Kan dere ikke ordne det sånn at snøen måkes vekk fra bilene og kan dere ikke sørge for at handicap-plasser ikke blir måkt inne. Handicap-plassene trenger spesialforpleining.
Ja, det var visst alt for idag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar