torsdag 25. september 2014

Raske gitt!!!

Det er ikke hver dag jeg blir imponert over tempoet til offentlige myndigheter. Men nå har jeg jammen sett at de kan sette opp farten betraktelig. Nesten fortere enn jeg selv klarer. Og jeg kjører fort. Dessverre for fort.

Hva som har skjedd? Jeg ble tatt i fartskontroll i Drammen. En sånn fotoboks som jeg ikke var oppmerksom på. Så nå har jeg fått min fjerde fartsbot på 49 års kjøring i trafikken. En i Sverige. En i Spania. Men hele to i Norge. Den forrige for ca 20 år siden på Bromma. Så jeg er vel en ganske forsiktig sjåfør. En sånn som ikke har noen prikker i førerkortet og som har 75% bonus på forsikringen. Men i Drammen gikk det litt for fort. 67 km i 60-sonen. Ikke mye å skryte av, selv om det var 2 filer i hver retning.

Men politiet har vært raske. Utrolig raske. Fartsovertredelse skjedde 31.08, for øvrig en søndag. Allerede 04.09 var varselbrevet fra den automatiske trafikkontrollen avsendt. Og de forventet et raskt svar fra meg. Kun en uke fikk jeg på å vurdere om jeg skulle godta boten på kr 1600 eller om jeg skulle vurdere den subsidiære løsning med 3 dager bak lås og slå.

Råkjøreren som visesanger på 70-tallet.
Til å begynne med vurderte jeg alvorlig om jeg skulle velge disse 3 dagene i fengsel. Har aldri sittet i fengsel, så det ville bli en ny opplevelse. Og kanskje et nytt blogginnlegg. Men jeg har vært på besøk i fengsel både på Ila sikringsanstalt og Bredtvedt kvinnefengsel. Men det var for å glede de innsatte med visesang for 40-45 år siden. Men dette alternativet falt bort. Tok ikke sjansen på at husfreden skulle forstyrres på den måten. Jeg kunne kanskje bedt om fotlenke disse tre dagene, men det ville jo ha vært ganske kjedelig.

Jeg hadde frist til den 12.09 med å svare og jeg benyttet denne tiden fullt ut. Fredag den 12.09 på ettermiddagen sendte jeg svarbrevet. Påfølgende lørdag og søndag kunne de jo ikke mottatt noen post, og det er jo ikke hver gang Posten henger med i sine leveringer. Men det gjorde de jammen her. Mulig at de fikk mitt svar mandag eller tirsdag, men allerede onsdag hadde de klart å produsere en faktura til meg på boten jeg skal betale. Ja, for det ble det jeg valgte.


Jeg må si jeg er imponert. Så rask saksbehandling har jeg aldri opplevd tidligere fra våre myndigheter. Men her gikk det faderlig fort. Nesten ulovlig fort. Nesten like fort som bilen min i Rosenkrantzgaten i Drammen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar