mandag 5. mars 2012

Mot enveiskjøring
Jeg har ofte forundret meg over hvor mange som kjører mot enveiskjøring og forventer at andre trafikanter skal slippe dem frem. I noen få tilfeller kan merkingen være dårlig, men i de aller fleste enveiskjørte gater er merkingen svært god.
Det rareste er at folk som kjører mot enveiskjøring, gjør det bevisst. De gidder ikke å ta omveien som er lovlig, for det kan medføre at de bruker 30 sekunder lengre tid på kjøreturen sin. De rygger ut fra parkeringsplassen og tar snarveien i gal retning. Yepp, der sparte jeg 29 sekunder.

Det de ikke tenker på, er at de som står på parkeringsplassen og som er vant til å kjøre lovlydig også forventer at andre gjør det. De sjekker om det kommer noen fra riktig side, men ikke om det kommer noen mot enveiskjøring. Ergo oppstår det farlige situasjoner når bilen rygges ut. Og den som kommer mot enveiskjøring ligger på hornet for å fortelle den lovlydige at han/hun nå gjorde en farlig handling. Dessuten får vedkommende komme seg vekk slik at «mot enveiskjøreren» kommer frem.

På Frogner i Oslo, der jeg bor, har vi to enveiskjørte gater. Den ene er Gimleveien fra Bygdø Allè til Elisenbergveien og den andre fra Gimleveien til Fr. Stangsgate. Her boltrer «mot enveiskjøreren» seg. Han/hun (ja, damer er ikke noe bedre) kjører mot enveiskjøring i Balchensgate mot Gimleveien og ser sitt snitt til å smette opp Gimleveien til Bygdø Allè. Da har han/hun faktisk klart å kjøre mot enveiskjøring to ganger.

Men noen ganger må man nesten smile. Enkelte bilister parkerer mot enveiskjøring i Balchens gate, betaler sin parkeringsavgift, forlater bilen og regner med at alt er i orden. Så kommer han/hun, parkeringsvakten, og sjekker at alle har betalt sin parkeringsavgift. Jeg står rolig, holder pusten og venter å se et frydefullt ansikt hos parkeringsvakten. Men, nei da, parkeringsvakten sjekker bare at den lille lappen som forteller at parkeringsavgiften er betalt ligger i bilen og rusler videre. Hvorfor?

Utenfor Egon i Gimleveien har det kommet Taxi-holdeplass. Drosjene stiller seg pent på rekke. Passasjerer kommer. Vel inne i bilen avgir de sin destinasjon til sjåføren, som deretter gjør en u-sving og kjører mot enveiskjøring opp til Bygdø Allè. Drosjesjåfører, som er lommekjent i Oslo, vet at det er enveiskjørt gate, men i en travel hverdag sparer de 32 sekunder. Dette til tross for at de nærmest står parkert under skiltet som viser at det er påbudt kjøreretning. Allikevel er det best når til og med drosjebilene står mot enveiskjøring og venter på passasjerer.

Jeg lurer på om alle disse lovbryterne vet at boten for å kjøre mot enveiskjøring er kr 4200,-. Det er mye penger når man bevisst bare sparer 27 sekunder på en ulovlig handling.

Jeg vil ha ny jobb
Jeg lurer på om jeg klarer å få til en avtale med Trafikketaten/Politiet om å rapportere hvem som kjører mot enveiskjøring. Jeg krever ikke mye. Kunne jeg få 10% av innrapporterte føreres bøter for kjøring mot enveiskjøring, hadde jeg vært strålende fornøyd. Da skulle jeg nøyd meg med arbeid i perioden mai-september. Sitte på Egon med fotoapparatet klart og knipse alle som kjører mot enveiskjøring. Setter jeg meg ned med en øl ved 11-tiden, klarer jeg kanskje en latte og en øl til før arbeidsdagen er over kl 13-1330. I løpet av denne tiden har jeg helt sikkert knepet de 15 bilisten som kjører mot enveiskjøring som jeg trenger daglig. Og inntekten på årsbasis hadde vært kr 7-800.000,-. Og det skulle jo en pensjonist levd bra på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar